4 juli 2022
“Leer de mens kennen achter de delinquent, laat jezelf zien als persoon,” Dit is het advies van Margriet…
Het Nederlandse onderwijs heeft een sterke ééntalige norm: op school spreken we Nederlands. Punt. “Dat principe is achterhaald,”…
16 juni 2022
Ruim 90 (!) reacties kregen we, op onze oproep om samen met ons de koers te bepalen voor…
15 juni 2022
Gerlo Teunis, schoolbestuurder, vroeg zich af: “Laten we de sociaaleconomische status van een gezin niet te veel meewegen…
25 mei 2022
Zou je twee korte vragen willen beantwoorden? Dan help je ons de juiste koers bepalen. Als NWA-route Jeugd…
26 april 2022
Tussen 18 april en 6 juni (23.59 uur) is het mogelijk om projectvoorstellen in te dienen bij het programma…
30 maart 2022
‘Parenting in times of refuge’ Als je veilige, stabiele bestaan plotseling ontwricht wordt door oorlog, zorgt dat voor…
In de podcast ‘Over Onderwijs & Opvoeding’ delen onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam de laatste inzichten uit…
Wat je denkt ben je zelfEen ontdekkingsreis door je eigen hoofd van Sander Thomaes Datum: Vrijdag 15 aprilTijd: 16.00…
Het is “het enige Nederlandstalige wetenschappelijke tijdschrift met peer reviews voor het brede jeugddomein,” volgens Leonieke Boendermaker. Zij…
21 maart 2022
Gerlo Teunis vroeg het aan de Kennisrotonde Onderwijs- en jeugdprofessionals stellen hun vragen aan de Kennisrotonde. Gerlo Teunis…
10 februari 2022
Daphne van de Bongardt van het Erasmus Love Lab zet de feiten op een rij over seksueel grensoverschrijdend…
21 januari 2022
Kennisrotonde Jeugd beantwoordt eerste vragen uit de praktijk Psychische klachten bij kinderen signaleren via een vragenlijst aan de…
14 januari 2022
Open voor initiatieven & informatief webinar op 18 januari Binnen de NWA wordt er jaarlijks een grote call…
10 januari 2022
Heb jij een idee voor onderzoek, op het grensvlak van jeugd en onderwijs? NWA Route Jeugd is op…
16 december 2021
Op 8 december promoveerde onderwijswetenschapper Daury Jansen op onderzoek naar schaduwonderwijs.* Hij concludeert onder andere dat schaduwonderwijs voor…
“Het private onderwijs neemt fors toe en publiek en privaat onderwijs raken steeds meer verstrengeld,” aldus de Onderwijsraad.…
Voor hun onderzoek in de NWA-route Jeugd** bracht een consortium onder leiding van Ruben Fukkink* en Louise Elffers*…
5 december 2021
Opinie De druk op jeugdzorgprofessionals is groot. En corona vergroot die druk. Daarom roept dr. Kitty Jurrius, lector…
Draait jouw werk om kinderen of jongeren? Heb je wetenschappelijke kennis nodig om je beleid of je werkwijze…
Kinderen met mentale problemen die op het punt staan naar de middelbare school te gaan, moeten we extra…
15 november 2021
Polarisatie en spanningen in de maatschappij lijken toe te nemen als het gaat om diversiteit en migratie. Hoe…
3 november 2021
In 2018 ging het driejarige onderzoekprogramma ‘Gelijke kansen voor een diverse jeugd’ van start. Het was één van…
Wat maakt jongeren kwetsbaar? En welke onderliggende mechanismen spelen die bijdragen aan een opeenstapeling van ongezond gedrag en…
29 oktober 2021
‘Zijn onze vragenlijsten wel geschikt voor mensen met een migratieachtergrond?’ Deze vraag diende een GGD-jeugdprofessional in bij de…
21 juli 2021
NWO start als onderdeel van de Nationale Wetenschapsagenda (NWA) het programma ‘Jeugd en digitalisering – impact op identiteitsontwikkeling,…
19 juli 2021
NWO lanceert als onderdeel van de Nationale Wetenschapsagenda (NWA) het programma ‘Grip op jeugdcriminaliteit – betrokkenheid van jongeren…
22 juni 2021
Ben je promovendus of postdoc in het jeugddomein, bijvoorbeeld pedagogiek of ontwikkelingspsychologie? Vind je het uitdagend om –…
3 juni 2021
Wie onderzoek uitvoert bij de Nationale Wetenschapsagenda weet het: het indienen van een aanvraag is een project op…
Digitaal magazine ‘Samen bouwen aan betere jeugdhulp’ gelanceerd De afgelopen 10 jaar ontwikkelden professionals uit de praktijk, beleid,…
10 mei 2021
Vanuit de route Jeugd van de Nationale Wetenschapsagenda wordt op dit moment een nieuwe call for proposals voorbereid.…
7 mei 2021
Jongeren zijn aanjagers van maatschappelijke verandering, zo stelt de Mozambikaanse antropoloog Alcinda Honwana. Zij brengt deze visie prachtig…
2 mei 2021
In mei 2020 riep Mark Rutte jongeren op om actief mee te denken over de toekomst van het…
29 april 2021
Jongerenparticipatie wordt steeds belangrijker in onderzoek. De subsidieoproep Leernetwerk Participatief jeugdonderzoek geeft een impuls aan het gezamenlijk leren…
15 april 2021
In het boordevolle programma van Jeugd in Onderzoek op 8 april 2021 was veel aandacht voor kansenongelijkheid. Drie…
25 maart 2021
Op 8 april 2021 vindt de digitale editie van Jeugd in Onderzoek plaats. Net als voorgaande jaren, staat…
28 februari 2021
Op dinsdag 16 maart a.s. is het eindcongres van ‘Gelijke kansen voor een diverse jeugd’. Met een heuse…
26 februari 2021
Wat werkt wel en wat werkt niet voor professionals om de zorg voor gezinnen met ernstige en langdurige…
In mijn vorige blogje in januari verbaasde ik me over het initiatief van organisaties buiten het onderwijs om…
27 januari 2021
Waar jeugdzorg en onderwijs elkaar ontmoeten, precies dáár is soepele en effectieve samenwerking van groot belang,” volgens Sabine…
9 december 2020
Het consortium Multilingual voices in STEM education (Multi-STEM) kan met een bedrag van 1,6 miljoen euro aan de…
3 december 2020
Binnen de Nationale Wetenschapsagenda kunnen twee mooie onderzoeken van start die zich focussen op kinderen. Ze zijn samen…
27 november 2020
‘Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages’ is Sustainable Development Goal nummer 3 (SDG…
27 oktober 2020
Onder druk wordt alles vloeibaar, samen verder tijdens de coronacrisis De coronacrisis heeft ontwikkelingen rond bijvoorbeeld digitale zorg…
23 oktober 2020
In de domeinen onderwijs, opleiding en werk zijn te veel onzichtbare drempels voor jongeren en jongvolwassenen met een…
In onderzoek en beleid is er steeds meer aandacht voor kwetsbare jongeren. Twee Leidse onderzoekers, Matty Crone en…
Doe op 27 oktober 2020 mee met de online matchmakingsbijeenkomst voor de route Jeugd, in het kader van…
Een wijkteam dat gericht samenwerkt met organisaties in de wijk kan daarmee de pedagogische civil society versterken, zo…
Verrijkend onderwijs van Stichting IMC Weekendschool lijkt jongeren uit een grootstedelijke context en met lagere onderwijsniveaus een beter…
Vier Amsterdamse kennisinstellingen gaan de strijd aan met de ongelijkheid in Amsterdam. Ze bundelen hun krachten in het…
20 juni 2020
Hoe creëer je vanuit de wetenschap impact bij een ander, nieuw, publiek? Een publiek dat niet vanzelfsprekend met…
Vlak voor het uitbreken van de coronacrisis sprak Reinhilde Pulinx een aantal leerlingen in etnisch diverse scholen over…
Stichting IMC Weekendschool is altijd al bezig met het creëren van gelijke kansen. In coronatijd zijn die inspanningen harder…
Welke effecten heeft het online onderwijs op leerlingen? Milan* (15) uit Nijmegen vindt het ‘enorm stressvol dat de…
‘De wereld is te ziek blijf thuis,’ schrijft Yafraissy (11) uit Amsterdam. Zij deed mee aan de gedichtenwedstrijd…
‘Werk maken van gelijke kansen’ is de titel van een boek vol praktische inzichten voor leraren basisonderwijs. Twintig…
8 april 2020
Het onderzoeksproject Stress Less kent twee fasen, waarvan de eerste is afgerond. De tweede fase loopt nu vertraging…
Het onderzoek naar gelijke kansen in jeugdgezondheid loopt digitaal door en de onderzoekers blijven zoveel mogelijk samenwerken met…
De voortgang van het onderzoeksproject “Aanvullend onderwijs” is niet direct in gevaar. Wel moeten alle praktijkpartners in het…
Column door Monique Volman Scholen en andere onderwijsinstellingen zijn nu al weken gesloten. Naast problemen, hebben de coronamaatregelen…
Het leeuwendeel van de data is binnen bij onderzoeksproject ‘Sociale cohesie in de klas’. Maar met het online…
De effecten van de coronamaatregelen op onderzoeksproject ‘Kracht van ontmoeting’ lijken mee te vallen. Maar de praktijkpartners van…
20 december 2019
Typisch voor de Nationale Wetenschapsagenda: de samenwerking tussen onderzoek en praktijk. Hoe werkt dat bij het project ‘Gelijke…
‘Het was een hele uitdaging,’ aldus Judi Mesman. Ze schreef de hele maand november om de dag een…
Wat is ‘ontmoeten’ eigenlijk precies? En hoe bestudeer je het? In het onderzoeksproject ‘Kracht van ontmoeting’ bestuderen onderzoekers…
De route Jeugd heeft twee nieuwe boegbeelden! Het zijn Sabine Severiens, hoogleraar Onderwijswetenschappen aan de Erasmus Universiteit, en…
8 februari 2019
Het Stress Less Project startte vorig schooljaar in de onderbouw van drie scholen in Den Haag. Dit schooljaar…
Tijdens ‘Inspiratiedagen’ ontmoeten alle medewerkers van de Ouder- en Kindteams in Amsterdam elkaar. Elena Ponzoni, van onderzoeksprogramma ‘Kracht…
In Nederland worden de kaarten voor je toekomst al vroeg geschud. Je moet al heel jong laten zien…