Menu
08 mei 2023

De Nationale Wetenschapsagenda is vernieuwd!

Zittend links: Sabine Severiens, boegbeeld NWA-route Jeugd
Aan het woord: Erin Gail MacDonald, onderzoeker Multi-Stem-project

De Nationale Wetenschapsagenda is vernieuwd!

Op 21 april heeft NWO-voorzitter Marcel Levi de vernieuwde Nationale Wetenschapsagenda (NWA) overhandigd aan Minister Dijkgraaf. De minister is enthousiast over de diversiteit aan projecten en routes die eruit voortkomen. De NWA-route Jeugd stond tijdens de presentatie bijzonder in de belangstelling.

Een van de projecten die tijdens deze presentatie in de spotlights stond, is Multi-STEM. Erin Gail MacDonald vertelde eerder al over haar onderzoek – dat onderdeel is van het Multi-STEM-project – naar manieren om kinderen in hun thuistaal voor te bereiden op het Nederlandse onderwijs. 

Prachtig voorbeeld
Sabine Severiens, boegbeeld van NWA-route Jeugd, benadrukte dat het Multi-STEM-project een prachtig voorbeeld is van het onderzoek dat binnen de route Jeugd plaatsvindt. “Omdat  het perfect past bij onze tweede onderzoekslijn: leren en ontwikkelen in verschillende contexten. En omdat het daarnaast uitgaat van kracht – namelijk meertaligheid – van jongeren. Dat werkt altijd beter dan uitgaan van achterstanden!”

Verbinding onderwijs en zorg
Verder gaf Sabine bij minister Dijkgraaf aan “Dat we ons als route hard willen maken voor de verbinding tussen onderwijs en zorg en dat dat op alle niveaus samenwerking vraagt: op het niveau van onderzoekers maar zeker ook op het niveau van de ministeries.” 

Andere routes van de Nationale Wetenschapsagenda
Ben je benieuwd naar de beschrijving van de andere routes en de totale Agenda? Of naar het Portfolio van onderzoek? Kijk op https://www.nwo.nl/onderzoeksprogrammas/nationale-wetenschapsagenda

De video’s die tijdens de bijeenkomst werden getoond, vind je op Youtube:


– CORTEX: https://youtu.be/7ndqZkt2JzM
– Multi-STEM: https://youtu.be/mrnDbW3A9kA
– Big Data & AI https://youtu.be/TDe4_B6bQWM 

Soundbites uit het filmpje over het Multi-STEM-project:
“We moeten af van de misvatting dat kinderen met een andere thuistaal alleen in het Nederlands les zouden moeten krijgen.” -projectleider Elma Blom

“Ik bleef maar het advies krijgen dat mijn kinderen meer moesten lezen, maar dat hielp niet. Tijdens het thuisonderwijs, in de coronaperiode, heb ik ze geholpen met schoolwerk en daarbij heb ik het Arabisch, onze moedertaal, ingezet. Dat had een directe invloed op hun citoscores, maar ook op hun zelfvertrouwen.” –  moeder Zahraa.