Inhoudelijke kennis over het onderwerp, goede aandachtspunten voor het programmateam en verdiepende gesprekken met de betrokken onderwijsprofessionals, dat is het resultaat van het contact dat Sanne Burggraaff had met de Kennisrotonde. Sanne is afdelingsmanager van de dienst Onderwijs van het MBO College Hilversum. Ze wilde weten of een wisselende groepssamenstelling een negatief effect heeft op de sociale veiligheid in mbo-klassen.
Wie meer onderwijs op maat mogelijk wil maken, stuit al snel op het bezwaar dat studenten of leerlingen dan geen vaste klas of groep meer hebben. Als student volg je immers je eigen pad en sluit je steeds aan bij een groep die op een bepaald moment een vak op hetzelfde niveau volgt als jij. Sanne Burggraaff merkte dat op ‘haar’ MBO College de meningen over de praktische uitvoering van onderwijs op maat daarom verdeeld waren.
Sanne: “De ene collega reageerde met: prima, dat onderwijs op maat. Bij ons hebben studenten een wisselend rooster, zodat ze kunnen kiezen. Terwijl anderen zeiden: nee, bij ons zitten studenten in een vaste groep. Dat geeft veiligheid en is beter voor hun resultaten.”
Om de verschillende meningen beter te begrijpen en te horen wat er nu uit wetenschappelijk onderzoek hierover wordt gezegd, wilde ik uitzoeken wat er bekend is over wisselende groepssamenstelling. Daarvoor heb ik aangeklopt bij de Kennisrotonde. Vervolgens wilde ik dan kijken welke keuzes er voor het MBO College gemaakt kunnen worden.”
Onderzoekbaar maken
Kennismakelaar Marianne Hooijsma hielp Sanne haar vraag te concretiseren en onderzoekbaar te maken. Sanne: “Het contact was superprettig, ze hebben heel goed meegedacht. Ik had een hele brede vraag, die heb ik met Marianne afgepeld en concreet gemaakt tot de vraag zoals die nu is:
Heeft een wisselende groepssamenstelling een negatief effect op de sociale veiligheid in mbo-klassen?
Antwoordspecialist Mariola Gremmen ging er vervolgens mee aan de slag. Sanne: “Het rapport dat Mariola vervolgens opleverde was heel helder.”
Randvoorwaarden
“Het antwoord heeft ons echt geholpen. We kunnen nu verwijzen naar de literatuur: het is belangrijk te weten dat een wisselende groepssamenstelling niet slecht hoeft te zijn, zolang aan een aantal randvoorwaarden voldaan wordt: je veilig voelen, een goede leercultuur en een goede relatie met de docent bijvoorbeeld. Sterker nog: als aan die randvoorwaarden voldaan wordt, kan het wisselen van groep juist bevorderlijk zijn voor de leerprestaties.”
Onderbouwen
“Onze onderwijskundigen hebben geen tijd om een heel literatuuronderzoek te doen. Dit was dus echt heel fijn voor ons. Je krijgt een goed antwoord op basis van wetenschappelijke literatuur. Dat is echt belangrijk. We kunnen wat we doen nu onderbouwen. Je hebt meer nodig dan alleen ervaringen van mensen.”
En nu?
“We hebben een netwerk van onderwijskundigen, daar hebben we het antwoord al mee gedeeld. De komende tijd gaan we de aandachtspunten met docenten bespreken. Dat doen we in de vorm van een lerend netwerk. Daarin staat de vraag centraal: ‘Hoe begeleid je studenten en bewaak je hun voortgang als we meer onderwijs op maat verzorgen?’ Dit antwoord is heel goede input daarvoor. Het geeft ook houvast bij de rolverbreding van docent naar coach en voortgangsbegeleider.”
Niet bezwaard voelen
“Ik ben erg tevreden. Het primaire proces hier op school is met deze kennis echt geholpen. Je hoeft het dus niet allemaal zelf uit te zoeken. Er zijn experts die dit met veel plezier voor je doen. Je hoeft je dus niet bezwaard te voelen!”