Menu
20 juni 2020

Stress bij leerlingen in coronatijd

Welke effecten heeft het online onderwijs op leerlingen? Milan* (15) uit Nijmegen vindt het ‘enorm stressvol dat de camera per se aan moet.’ Amanda van Loon doet onderzoek naar stress bij scholieren en wil zo snel mogelijk weer met het Stress Less project aan de slag. En Anne Miers, onderzoeker in hetzelfde project, schreef er een blog over. 

Milan zit in 3 havo en zijn school is direct op online onderwijs overgeschakeld. Het rooster bleef intact, de docenten zaten veelal in een lege klas en gaven hun lessen online.

Vertrouwen

Milan vertelt: ‘Ik voel me in de klas al niet echt op mijn gemak. Dat komt door allerlei dingen die ik liever niet vertel. Er zijn een paar mensen die ik wel vertrouw, maar bij de rest voel ik me niet veilig genoeg. Als die camera aan is, weet je gewoon niet wie er naar je zit te kijken. Of misschien zit de leraar wel de hele tijd naar je te kijken. Ik denk daar dan de hele tijd aan en kan me niet concentreren op de les.’

Vaardigheidstrainingen

Amanda van Loon, onderzoeker bij het Stress Less project, onderzoekt manieren om leerlingen zoals Milan te helpen. ‘In het Stress Less project signaleren we leerlingen die stress ervaren. Hen bieden we vervolgens vaardigheidstrainingen aan. Die trainingen kunnen we gelukkig na de zomer weer opstarten en onderzoeken of ze werken en voor wie.’

Corona-stress

Toen door de coronamaatregelen de vaardigheidstrainingen plotseling werden afgebroken, stuurden Amanda en collega-onderzoekers vragenlijsten naar de leerlingen. ‘Uit de antwoorden bleek dat ze nauwelijks bang waren zelf ziek te worden, maar vooral stress voelden over school en op sociaal gebied.’

Sociale angst

Dit klopt met de waarnemingen van Anne Miers, ook onderzoeker in het Stress less project, in haar onlangs verschenen blog. Hierin verkent ze het effect van de coronamaatregelen op sociaal angstige tieners. Ook de problemen die Milan ervaart beschrijft Anne. Daarnaast legt ze uit dat het ‘niet sociaal hoeven doen’ in eerste instantie prettig is voor sociaal angstige tieners. Ook de problemen die Milan ervaart beschrijft Anne. Daarnaast legt ze uit dat het ‘niet sociaal hoeven doen’ in eerste instantie prettig is voor sociaal angstige tieners, maar dat er ook een niet te onderschatten rebound effect optreedt. Lees hier Annes artikel.

*Milan wilde graag zijn verhaal vertellen, maar liever niet onder zijn echte naam.