Beter leren lezen
Onderzoek:
‘Becoming literate in a digital age: adapting reading education in the Netherlands.’
Penvoerder namens het consortium:
Prof. dr. Els Stronks – Universiteit Utrecht
Centrale onderzoeksvraag:
De leesvaardigheid in Nederland holt achteruit. Al jaren volgen nieuwe lesmethodes en interventies elkaar op, zonder het gehoopte resultaat. Dit onderzoek gaat terug naar de basis: waarom lezen mensen, vooral jonge mensen? Hoe maken we een onderwijsklimaat dat ze in die ontwikkeling steunt en niet te veel stuurt en beperkt? De onderzoekers gaan werken aan een nieuw basismodel, waar ook andere doelen bij horen die in het leesonderwijs gebruikt kunnen gaan worden.
Looptijd:
2024 – 2030
Consortium:
Universiteit Utrecht, Fontys Hogeschool, Universitaire Pabo Amsterdam, Hogeschool InHolland, Leiden University, Academische Pabo Leiden, Open Universiteit, Universiteit van Amsterdam, Hogeschool KPZ, Hogeschool van Amsterdam, Radboud Universiteit, Avans Hogeschool, Vrije Universiteit, Levende Talen Nederlands, Stichting Lezen, Expertis, Stichting Staij, Scholieren.com, CED groeop, Ministerie van OCW, Stichting VoorleesExpress, Lexima, Immer, Stichting Cito, Woordenaars.nl, Taalunie, Instituut voor Nederlands Taal, Uitgeverij Noordhoff, Nationale Bibliotheek, ROC College Friese Poort, Stichting Culturele Apotheek, BasisBuren, Stichting Klasse, Pro Drachten.
Artikelen over het project
https://nwa-jeugd.nl/nieuws/beter-leren-lezen
Meer informatie:
Mail naar E.Stronks@uu.nl